Nytt matkonsept + kjøleskapsgrøt

I går skrev jeg at mange kjenner til gode kostholdsråd, men at det likevel er vanskelig å følge. Slik er det for meg også! Jeg er ingen verdensmester på kjøkkenet og har relativt dårlig matkreativitet. Det gjør at det er de samme middagene som går igjen. Den samme frokosten og den samme kveldsmaten. Og slik er det, at vi holder oss til vanene våre – enten de er gode eller dårlige. For vanene er trygge og enkle å følge. Å prøve ny mat er krevende i den forstand at vi må utenfor egen komfortsone, forholde oss til nye matvarer og skumle tilberedningsteknikker. Uten spesifikke oppskrifter og hjelp vokser terskelen betraktelig.

Med en visjon om å skape en blogg som kan fungere som et verktøy i hverdagen, har jeg hatt klare tanker om hvordan kostholdsråd bør presenteres: Korte, sunne og enkle oppskrifter med hverdagslige ingredienser du får kjøpt hos din lokale matbutikk. Presentert av noen med langt større fagkunnskap enn meg selv, krydret med en stor dose engasjement og sunn fornuft.

Nå er min leten etter den perfekte matskribenten til bloggen min over. For hver uke fremover skal Bente Kulvik Bremseth presentere en hverdagslig og sunn oppskrift, fra hennes hverdagsliv til ditt hverdagsliv. Bente har en treårig bachelor i ernæring og videreutdanning i idrettsernæring, hun er gruppetrener og jobber med veiledning av overvektige. Hun brenner for å gjøre ernæring lettere å forstå og skape mindre kostholdsforvirring. I tillegg er hun opptatt av hverdagsaktivitet og er familiesentrert – fullklaff, med andre ord J

Jeg er superhappy og opplever det som en stor styrke å ha Bente med på laget. For jeg kan bare litt om mye, mens vi to sammen kan litt mer av noe enda større. Fornuftig som hun er begynner hun med dagens første måltid! Jeg vet i det minste hva jeg skal ha til frokost i morgen! Følg gjerne Bente på Instagram her.

Det er ikke bare kostholdstipsene som er i balanse, men hele dama!

Kjøleskapsgrøt

Har du lyst på en god og mettende frokost som ikke øker stressfaktoren på morgenkvisten? Her kommer et supert frokosttips til deg. Du trenger ikke gjøre annet enn å sette av tid til å faktisk spise den når du står opp eller på vei til jobb/skole, du lager den nemlig kvelden før og den gjør seg spiseklar i løpet av natten.

Kjøleskapsgrøt er kald grøt som lages kvelden før og står i kjøleskapet i 5-6 timer. Du finner utallige måter å lage den på og noen oppskrifter krever mer ingredienser enn andre. Jeg har lagd en enkel oppskrift til deg her, en slags basisoppskrift, som er et godt utgangspunkt for å prøve det ut om du ikke har gjort det før.

– 1 del havregryn

– 2 deler yoghurt naturell

– 1 ss frosne bær etter ønske

Bland det hele sammen i en beholder du kan tette med lokk eller på annen måte. Sørg for at beholderen er stor nok da grøten vil svelle og kreve mer plass etter hvert. Kjøleskapsgrøten er klar til å spises etter 5-6 timer. Spises enten rett fra beholderen, mens du er i farta, eller ved frokostbordet.

Om du ønsker å bruke yoghurt med smak så gjør du det. Du kan droppe å blande inn frosne bær og heller gå for frisk frukt og bær som topping eller du kan si ja takk begge deler. Ønsker du en tykkere grøt reduserer du på mengden yoghurt, ønsker du den litt mer flytende kan du spe med litt melk når den er ferdig til du får ønsket konsistens.

Gode toppinger er frukt og bær skjært i biter, linfrø, chiafrø, hakkede nøtter eller litt granola.

2 kommentarer

  1. Verdens beste frokost! Bland gjerne inn chiafrø, hampfrø, knuste linfrø eller rå kakaobiter i selve grøten for litt variasjon 🙂

    1. Lars Zachariassen

      Jummy!! Jeg digget den i det minste 🙂 Prøver oss frem med litt forskjellig snacks ut over grunnoppskriften!

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *