Du trener for hardt!

Det er flott at mange fokuserer på, motiverer til og snakker om trening, helse og en sunn livsstil! Synd er det bare at mye som formidles er feil. Som blogger og fysioterapeut har jeg et ansvar for alt jeg produserer selv – det må være sant, være basert på forskning. Men ansvaret stopper ikke der…

For noen ganger må jeg gi beskjed når andre uttaler seg uten belegg og rådene ikke lenger er helsefremmende. Eksempelvis hva intensitet under utholdenhetstrening og intervalløkter angår. For makan så hardt, intensivt og vondt løpsintervaller skal være i følge flere. Vi snakker blodsmak i munnen, makspuls og jo hardere jo bedre.

Nå har jeg lest nok en tekst som sier nettopp dette; hardt, Hardt, HARDT!
Bare vit at det er feil, Feil, FEIL!

La oss ta for oss 4×4 for eksempel, trolig den mest anvendte intervalløkten i landet. Intensiteten skal være 85-95% av makspuls, som betyr at du skal være god og andpusten men likevel klare å løpe lenger enn de 4 minuttene intervallen varer. Graden av utmattelse skal være stor, men du skal ikke helt i kjelleren. Har du disponert kreftene riktig skal du være skikkelig sliten men kjenne at du har reservekapasitet til et intervalldrag til om nødvendig. I pausene skal du komme godt ned i intensitet og ha muligheten til å gjennomføre en kort, uanstrengt samtale før du tar fatt på neste intervall. Det betyr at varigheten av pausene vil variere fra person til person, mye basert på treningsgrunnlag. Er du i god form trenger du kortere tid på å komme ned i puls og kunne prate uanfektet enn om du er i dårligere form.

Det er ikke farlig å trene hardere, men effekten av treningsøkten øker minimalt, det tar lenger tid å restituere, faren for skader øket, det er for de fleste mindre gøy og motivasjonen avtar ofte raskere. Med andre ord: Det koster mer enn det smaker, og sjansene øker for at du slutter med løpingen. Dette gjelder spesielt om du nylig har startet opp med et nytt treningsregime og er lite kjent med intervalltrening fra før.

Glem heller ikke at variasjon er viktig, også hva gjelder intensitet. Trener du utholdenhet flere ganger i uka er det ikke nødvendigvis hensiktsmessig at hver økt består av intervaller. Rolige langturer er en viktig nøkkel for bedre form og en kropp som bedre motstår belastningsskader.

De tøffeste trener ikke hardest, men riktigst!
Og det trenger ikke være så vanskelig…

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *