Hva skal til for å bli best?

Lurer du på hva som skal til for å bli best? Hør her!

La oss tenke oss at det genetiske utgangspunktet er godt, for det betyr faktisk en del. Så mye som 50% av kondisjon og treningsrespons bestemmes av genene – det blir med andre ord avgjørende for idrettsprestasjonene hvilke familie du kommer fra. Men vi velger ikke foreldre selv, ergo er det mest interessante hva vi kan gjøre selv for å bli i best mulig form. Være seg om det er målet, selvsagt.

Norske utholdenhetsutøvere presterer godt i verdensmålestokk. Vi har Bjørgen, Johnsrud Sundby, Ingebrightsebrødrene og mange flere. For ikke mange dagene siden satte Sondre Nodstad Moen ny norsk rekord på halvmaraton på tiden 59.47. Tjueen kilometer på under timen, altså – det er det bare to europeere som har gjort før han i historien. Med så ekstreme prestasjoner er det interessant og vite hva som ligger bak. Det er interessant å forstå hva som skal til for å lykkes. For ikke å nevne at det er lærerikt.

Olympiatoppen sitter på mye kompetanse. Det er tross alt her den bakenforliggende ekspertisen til fremtidens OL- og VM-medaljer skal ligge. Dersom vi spør de klokeste hodene ved Olympiatoppen om hva som skal til for å bli best vil svaret været: Du må trene. Mye! Men ikke for hardt.

Kort fortalt kan den norske gulloppskriften presenteres i tre punkter:

  1. Tren mellom 800 og 1000 timer i året.
  2. Tren 90% utholdenhet, resten primært spenst, hurtighet og styrke.
  3. Av utholdenhetstreningen skal 90 prosent være rolig* og 10% med høyere puls.

Med andre ord ikke noe fancy eller spektakulært. Enkel, solid trening over tid – for kontinuitet er nemlig nøkkelen.

Ut over dette vil jeg trekke frem én ting fra da Øystein Sylta (fagansvarlig for utholdenhetstrening ved Olympiatoppen i Kristiansand) disputerte for sin doktorgrad ved Universitetet i Agder nylig. Hans forskning viser nemlig til at intervalltrening gir mer effekt hvis den totale varigheten på intervallene er lange, og intensiteten ikke er svært høy under hvert drag.

– Øystein forteller at den tradisjonelle intervalløkten på fire drag á fire minutter er ikke nødvendigvis er den beste måten å trene utholdenhet på. Det gjelder å dempe intensiteten på hvert drag og heller gjennomføre intervalløkter som varer lenger. Du får mer effekt av kondistreningen ved å holde på lenger med litt lavere intensitet, for eksempel fire drag á 16 minutter. Han mener, ut fra egen forskning, at mosjonister tradisjonelt trener for lite og for hardt. De bør heller ha intervalltrening som varer lenger og har litt lavere intensitet på hvert drag. Og så må de ha nok mengdetrening i bunnen.

Jeg skal ikke bli best, men tenker at dette er gøy å vite. Og det vil helt sikker bli avgjørende for mine intervalløkter i vinter. Dog vet jeg for egen del at det viktig med variasjon for å holde motivasjonen oppe. For slik er det jo fortsatt, at det beste treningen er den som blir gjennomført – ikke den som blir plangt!

God trening!

*Rolig defineres som 50-70% av makspuls i denne modellen, altså pratetempo. Husk at hele blogginnlegget kun omtaler utholdenhetstrening.

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *