Lojalitet til besvær…

For en dag!
Å være våryr er heftige saker, men sommeryrheten jeg har kjent på i dag må trumfe all verdens narkotikum. Som om ikke der er nok har tilværelsen blitt krydret med spenning fra gode kamerater som har kjempet som helter under Ironman i Haugesund. Det hadde vært gøy å krysset mållinja i Sildabyen etter 10 timer med høy puls, men her og nå kjenner jeg meg så komplett at det ville vært direkte ufint å be om mer.

Mens jeg venter på at sommeridyllen skal fortsette ut over kvelden og natta med min utkårede kom jeg på en person jeg jobbet med for en stund tilbake. Toppleder i en større bedrift, med et ønske om å gjøre betydelige endringer som skulle påvirke bedriften direkte, men indirekte også hans personlige hverdagsliv. Han hadde en jobb og tittel som innebar stort press, mye stress og miljøet han hadde skapt var tydelig prestasjonsorientert. Når vi kom i kontakt var han langt nede og forklarte det selv med at han ble dratt i alle retninger og til enhver tid ikke følte han presterte som ønsket på noen av livets arenaer. Dårlig samvittighet, rett og slett.

Jeg spurte om han var lojal og hva begrepet lojalitet egentlig var for han.

Jeg er lojal. Veldig lojal! Jeg gjør det som trengs, når det trengs. Jeg sluntrer ikke unna, bretter opp ermene og bytter ikke jobb uansett hva andre måtte friste med! Jeg har over 20 timer overtid i snitt per uke, det er et tydelig tegn på min lojalitet til bedriften.

– Er du lojal overfor deg selv?

Da begynte han å tenke. Det viste seg ganske fort at han ikke var lojal mot seg selv. At han ikke var lojal mot egne verdier, ønsker og behov. Denne lederens lojalitet overfor bedriften, gikk direkte på akkord med lojaliteten over for seg selv. For de 20 timene med overtid skulle gjerne, basert på hans verdier, også ha blitt brukt med familie, venner, på trening og i senga. Selv ville han ikke være en person som lot familien måtte spise middag uten ham, eller la kona måtte stå for alt stell i huset – mens hans lojalitet overfor bedriften resulterte i nettopp dette.

Han var heller ikke alltid lojal mot normer, regler og lovverk, fordi hans lojalitet til bedriftens kunder stod høyere i hans lojalitetshierarki.

I dag er jeg rett frem lykkelig! Og grunnen er nettopp fordi lojaliteten min, til alt og alle, er fordelt og plassert slik jeg ønsker det. Det endrer seg nærmest fra dag til dag, men uten et bevisst forhold til lojalitet og egne ønsker for hvem en ønsker å være, vil det også være tilfeldig om en selv bidrar til å plassere seg på et godt sted å være.

PS. Lederen gjorde flere tiltak i bedriften, vi gjennomførte individuelle samtaler med alle ansatte og hadde flere gruppeoppgaver. Lojalitet stod høyt på agendaen, to nye personer ble ansatt og kulturen endret seg over tid til å bli en bedrift bygget opp av dyktige mennesker, ikke maskiner.

Bali var bra, men ingenting er friskere enn et skikkelig sjøbad langs Jærkyrsten.

– Lars Z

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *