10 tips for å overvinne dørstokkmila

Høstvær, syke barn, mange baller i lufta.
Dørstokkmila har blitt både lang og bratt i det siste.
Slik er det. Livet. Opp og ned. Frem og tilbake. Frem igjen.

Her er mine 10 beste tips for å ta knekken på dørstokkmila:

Mål den reelle lengden på dørstokken med et metermål
Nå har du reist deg opp og er så nærme, at det er like greit å bare gå ut.

Sett deg gode mål
Og da mener jeg ikke mål som høres fine  eller fornuftige ut, men mål som faktisk betyr noe for deg. Mål som er forankret i ditt innerste indre, verdiene og livskvalitet.

Sett deg flere delmål enn du hadde tenkt
Hver dag og hver treningsøkt bør ha minimum 10 delmål, gjerne 20. Ta på meg treningsklærne! Knytte skoene! Varme opp! Holde tempoet til neste lyktestolpe! Skryte av meg selv! Bare to til sit-ups! Hvert delmål du når gir deg en liten dose mestringsfølelse – mange nok doser gir deg en god treningsøkt. Overdose er en umulighet.

Finn en aktivitet du trives med…
…eller som du misliker mindre enn alle andre! Godt mulig du må gi det en del forsøk før du virkelig treffer. Veien dit kan være krevende, men verdt det. Med tid og innsats kommer resultater og treningsglede etterhvert.

Planlegg og gjør klar dagen i forveien
Bestem deg for når du skal trene, finn frem treningsklær og klargjør nødvendig utstyr i forkant. Legg det lett synlig ved utgangsdøra.

Alarm på telefonen
Er planen å trene klokka 20.00? Sett på en alarm med en motiverende setning klokka 19.50. Gå direkte og kle på deg når alarmen ringer.

Gjør avtaler, tren sammen med andre
Finn og allier deg med én eller flere venner, en gruppe, etc. Det er langt mer forpliktende å trene sammen med andre, i tillegg blir ofte intensiteten og kvaliteten høyere = større effekt. Vinn vinn! Gå utenfor egen komfortsone og oppsøk nye mennesker og arenaer – du vil ikke angre.

Fiks deg en heiagjeng
Inkluder og involver menneskene rundt deg. Sammen med andre står du sterkere i møtet med dørstokkmila. Personen du deler livet med kan jage deg ut, heie og hjelpe til på alle mulige måter. Treningsøktene gir deg ekstra overskudd til å være mer på tilbudssiden både i for- og etterkant. Vinn vinn!

Oppvarming er nok
Litt er bedre enn ingenting. Er det tøft å starte på en lang og hard treningsøkt? Bli enig med deg selv og se viktigheten av at det er nok å kun gjennomføre oppvarmingen. Når du er ferdig med den har du nådd dagens mål. Men dersom du etter oppvarmingen kjenner at ting har løsnet kan du som bonus gjennomføre hele eller deler av treningsøkta som var planlagt i utgangspunktet.

Bruk kunnskapen din som motivasjonskilde
Trening er godt for deg på så mange vis. La kunnskapen være som et spark bak om nødvendig.

Ta et tankeoppgjør
Hvorfor vil jeg trene? Hva er positivt/negativt med å gjennomføre den planlagte økta? Hvordan vil det kjennes etterpå? Hvem vil jeg være? Viktig at du er ærlig med deg selv, og i minst mulig grad lar følelsene dine påvirke tankene.

Tren for din egen del
Så kan de rundt deg høste fruktene.

Men viktigst av alt; Finn det som funker for deg!
For det som funker – funker! Uavhengig av ekspertenes og mine tips. Det må fungere i hverdagen, o ditt liv og for din familie. Så da kan alt kokes ned til Whatever makes your boat float! Regn med at det kreves innsats for å finne ut hva som skal til for at akkurat din båt flyter, men når den først flyter – da synker den ikke med det første 😉

Ha en strålende tirsdagskveld!

– Lars

1 kommentar

  1. Knall. Takk for tips!

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *