Gjør det… NÅ!

Den beste treningen er den som blir gjennomført!

Ergo er det bedre å trene litt enn ingenting. Bedre å gjennomføre en liten løpe- eller gåtur, enn å droppe den mer omfattende, planlagte aktiviteten. Bedre å gi seg etter oppvarmingen enn å ikke gjennomføre hele økta. Bedre å gå tre runder i trappa hjemme enn å sitte i sofaen hele kvelden. Bedre å ta 8 knebøy mens du tar ut av oppvaskmaskinen enn å bare ta ut av oppvaskmaskinen.

Aktivitet og trening er den billigste og beste medisinen vi har. Alle har den tilgjengelig og alle oppnår effekt. Også om du selvmedisinerer deg i mindre grad enn naboen, han spreke på jobben eller søstera di.

Ta medisinen din. Gjør noe, om bare litt. Akkurat NÅ!

10 knebøy eller 5 spentshopp!
KOM IGJEN!
NÅ!

Kommenter et smilefjes på Facebook når det er gjort. Enten det ble knebøy, spensthopp, en planlagt treningsøkt eller annet. Så ser vi hvor smilende en skummel dag som Halloween faktisk kan bli 🙂


4 kommentarer

  1. Hej Lars. Fint indlæg og enig i de fleste tilfælde, men hvis kroppen forsat føles dårlig efter opvarmning så kan det jo være at det er den dagen man skal stå over resten af træningen. Det er bedre at skippe en træning og en at få en dårlig træning som man ikke får noget ud af og potensielt ødelægger kroppen på. Det er lov at IKKE træne, der lov med en hvile dag, mange glemmer det (også mig altså 😉 )

    1. Lars Zachariassen

      Hei Ida!

      Jeg antar at vi er mer enige enn du tror. Om noen snakker om at det er lov å ikke trene, viktig med hviledag, lytte (riktig) til kroppen, osv., så tror jeg det er meg 🙂 Jeg har skrevet mange artikler om dette på egen blogg, i media og fagblad. Det mest avgjørende her er nok hvem mottakeren er. Mosjonistene og supermosjonistene trener ofte for hardt, for ofte og når totalbelastningen er for stor, inkludert sykdom.

      Dette innlegget ble skrevet for å motivere, normalisere og vise viktigheten av selv litt aktivitet. Ser vi på det store bildet er det viktigere å få mange til å gjøre litt, enn de som allerede er aktive til å lære seg når det er riktig å skippe en økt eller tre. Dog forsøker jeg på begge deler 🙂

      Elsker tilbakemeldinger og diskusjoner av dette slaget! Når mener du det er riktig å hoppe over en økt, eller la det bli med oppvarmingen? Takk for engasjementet!

      Riktig god helg!

  2. Hej Lars. Ja, vi er så enige kan jeg se og jeg har ikke læst din blog længe nok 😉 Så sandt at det er modtager afhængig 😀 Og enig i at det vigtigste er det store billedet, at få flere til at gøre bare liiidt mere. Supermotionisten her i sofaen, har endnu ikke lært at stå over en økt (og ihvertfald ikke tre) eller stoppe efter opvarmning. Men til andre: er man tung efter opvarmning eller gør det stadig lidt ondt, så stop. Man kan jo cykle eller gå på crosstraineren hvis man har mulighed for det. Tak for tilbagemelding, fin blog og ha en rigtig god weekend.

    1. Lars Zachariassen

      Haha… Det hørtes kjent ut, Ida!

      Det mest fascinerende, og i mange tilfeller vanskeligste er at vi oppfatter signalene til kroppen forskjellig. I de aller fleste tilfeller vil det være slik at dagsform, totalbelastning og allmentilstand skal avgjøre om det skal trenes roligere eller kuttes ut i sin helhet. Men det finnes også mennesker som opplever signalene fra kroppen så sterkt at de trenger hjelp til å flytte grenser. Hjelp til å gjennomføre noe fysisk aktivitet, til tross for at kroppen/hodet kjennes tungt og vondt. Eksempelvis med ulike sykdommer og i et rehabiliteringsforløp…

      Det er jo dette som gjør det så spennende! At alle er forskjellige og at alt må tilpasses 🙂 Ha en strålende mandag!

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *