Busted!

Lars holder et foredrag i kveld, så da så jeg mitt snitt til å gjesteblogge litt. Uten tillatelse, hehe!

Jeg synes det er ganske morsomt. Ikke å skrive et gjesteinnlegg på bloggen, men at han kjemper for ærlighet og åpenhet uten selv vise dere hele bildet. Etter å ha jobbet i Lars Zachariassen AS i 4-5 uker begynner jeg å se et mønster. Stort sett er han ganske effektiv, og jeg blir både stolt og rørt av å se alt han gjør for andre. Egentlig tror jeg han gjør mer for de rundt han enn han viser til deg som leser på bloggen og følger Instagrammen. Men om det var et sjakktrekk å investere i sofa på kontoret har jeg mine tvil om 😛

Bildene er tatt på kontoret sist uke.

Og ja, han snorker!
Her mente han at han ikke sov, men bildet taler vel for seg selv? Haha 😛
«Bare en liten hvil etter økta, så er jeg klar».

I frykt for å ødelegge husfreden legger jeg ved at det kun er korte powernaps på 5 til 10 minutter.

Sov godt! Hilsen Caroline 🙂

 

Avkledd og i smerter

Har aldri tenkt jeg er Supermann, selv om jeg ofte leker superhelt.
Har aldri tenkt jeg skal bli gammel, selv om blir stadig eldre.
Har aldri tenkt jeg skulle få vondt i ryggen, selv om jeg har en rygg.

Men det har jeg altså. Fått vondt i ryggen. Sånn skikkelig! Jeg er for øyeblikket skrøpeligere enn Mormor, som har passert 90 og byttet ut begge hoftene. Alt er vondt. Sitte, stå, ligge. Ikke får jeg sove og ikke vil jeg våkne. Også føler jeg meg så dum! Smertene har kommet snikende den siste måneden og jeg har ikke gjort noen tiltak for å holde det på avstand. Ikke én eneste øvelse er gjort, selv om jeg kan de fleste i boka.

Det fremstår vel tydelig at jeg ikke er en verdensmester i å spør om hjelp. Ikke er jeg spesielt god på å oppsøke legen heller, egentlig. Og når vi først er inne på dette sporet. At jeg kan gi råd til andre betyr ikke at jeg alltid evner å anvende rådene selv. Men når jeg i går måtte ha hjelp for å reise meg opp av sofaen, vaske føttene i dusjen og legge meg tilrette i senga, innså jeg at tiden var inne.

Atle tok telefonen hos Naprapatlandslanget i dag morges, jeg fikk komme inn klokka 12.00. La alle kortene på bordet. Om jeg selv skal tippe hva som står i min nyopprettede journal: Trolig årsak – totalbelastning/tilfeldigheter, helt normalt. Mer enn halvparten av oss får tross alt vondt i ryggen i løpet av et liv. Det går over. Jeg hadde bare ikke tenkt det skulle bli meg i en alder av 30!

Grundig anamnese, litt tester og behandling – fremtidsoptimismen er plutselig stor igjen. Og jammen resulterte det i mye hud på bloggen. Jeg som alltid har tenkt at jeg ikke skal spille på sex…

 

Mine 8 beste friluftstips

Annonse – Hekta på tur

Vi bor i verdens vakreste land, med verdens vakreste natur. Vi har en turistforening som merker stier, bygger hytter og tilrettelegger for store friluftslivopplevelser. På sosiale medier har halvparten av alle brukere profilbilder fra Trolltunga, Lofoten eller Prekestolen. Men brukes naturen i det daglige?

Vår familie har blitt utfordret til å dra på overnattingstur med tarp i oktober. Sove ute, men uten telt og overdådig utstyr. Friluftslivet skal være enkelt, rimelig og inkluderende. Det skal være for alle, uten nødvendigvis å resultere i nye profilbilder.

Vi har vært en del på tur med barna. I dag er de ett, tre og fem år gamle. Det blir ofte noen tårer, pakketabber og nybegynnerfeil – men flest smil. Så lærer vi på veien. Her er våre beste tips til enkle, minnerike turer i naturen:

  1. Lave forventinger og små krav
    Barn mestrer ikke å sykle på første forsøk. Sett støttehjul på friluftsturen og aksepter at det følger med noen blåmerker i opptreningsfasen. Legg til rette for mestringsopplevelser for store og små; Korte avstander og god tid. Bruk naturen som lekeplass, ikke som transportetappe til leirbålet.
  1. Rask og god mat
    Sultne barn (og mammaer) gir større utfordring på tur enn gaupe og brunbjørn. Det tar tid å finne ved, lage bål og varme opp mat. Gjør det enkelt, forbered deler av maten hjemme og ha alltid noe på lur. Alt smaker bedre ute, men ta også med noe ekstra godt! Ferdig pannekakerøre i en drikkeflaske og popcorn i aluminiumsfolie til bålet er vinnere hos oss. Skyr yoghurt som fryses i forkant holder seg lenge og er helmaks om det trengs kjapt påfyll.
Pannekake- og eggerøre ferdig pakket på flaske. Boller med Nugatti på tube dersom blodsukkeret plutselig skulle bli lavt.
  1. Holde deg varm
    Å være kald på tur ødelegger det meste! Varme nok klær er viktig. Ull er innerst, mellom- og ytterlag. Gjerne fleece og noe som holder ute vind/regn ytterst. Bytt ut svette klær når du kommer til leirplassen, også boxeren, og ha alltid med ekstra skift. Pakk alt i poser! Er det plass i soveposen: legg morgendagens klær i enden av soveposen; enklere å holde varmen om natten og varme klær fra starten av dagen.
  1. Hold deg tør
    Blir du våt, blir du kald. Sjansene for at barna blir våte øker dramatisk om leirplassen legges i nærheten av et vann/elv/bekk. Det er ikke farlig å bli våt, men det blir fort krise om det ikke finnes tørre klær tilgjengelig. Vi har med ekstra sko og fullt skift, i tillegg til å bruke dress/regnklær som holder vannet ute.
  1. Sov søtt
    Friluftslivutstyr kan være dyrt, og mye kan du klare deg uten. Men ikke spar penger på liggeunderlag og sovepose. Selv om soveposen er god hjelper det lite om liggeunderlaget ikke isolerer, og motsatt. Sørg for at liggeunderlaget er tykt nok (minimum 5 cm. for voksne) og har god nok isolasjonsevne. Vi sverger til Exped Synmat 7 liggeunderlag og soveposen Warmpeace Viking 900 når temperaturen synker ned mot 0. Da sover vi minst like godt som hjemme i dobbelsenga! Og når vi først snakker om liggeunderlag: Genialt å bruke som sitteunderlag rundt leirbålet, eller som stol om du bruker noen kroner ekstra på Exped Chairkit. Stressless på på tur 😉
  1. Inkluder barna
    La barna ta del i innsanking av ved, oppfyring av bål, oppsett av telt, matlaging og alt annet. Lær de å bruke kniv og få opplevelsen av selv å mestre naturen.
  1. Ha respekt for vær og vind
    Sjekk værmeldingen i forkant. Dårlig vær trenger ikke gi dårligere opplevelser, men det må planlegges og gjennomføres annerledes. Er du i tvil om været er for dårlig, betyr det at været er for dårlig. Mye vind? Legg turen til skogen!
  1. Gjør det enkelt
    Friluftsliv handler ikke om distanse, høydemeter eller vekt på sekken. Det handler om opplevelser, samhold, lyder og lukter. Om å komme seg bort hjemmefra, gjøre noe annerledes og koble ut. Bruk hverdagen, kjør til leirplassen, sov én natt ute – det er ikke nødvendig å gå Norge på langs eller spise fjelltopper til frokost.

Oppsummert: Varm, tørr, mett!
Husker du dette, og holder deg til det i praksis, blir turen riktig så fin. Enten det er en ettermiddag i nærmiljøet eller ekspedisjon til Antarktisk.

For oss blir dette vår aller første tur med tarp. En slags videreutviklet presenning med gode festemuligheter som kan settes opp som gapahuk, tak over hengekøye eller annet. En tarp er langt rimeligere enn telt og betydelig enklere å frakte med seg. Se mer her om du ønsker. Vi har øvd på å sette den opp i stua og ser frem til å sove enda tettere på naturen enn tidligere. Spenningsnivået er riktignok høyere, for oktober på Jæren betyr ofte mye vind og regn!

Gutta er dog helt i ekstase. Vi har sovet i soveposer på stuegulvet de siste dagene. Med hodelykter som lyskilde og speiderkniver under puta. Sistnevnte var av naturlige årsaker og nødvendig dersom det skulle komme rev eller elg 🙂

Alt er pakket og klart. Nedenfor ser du alt vi har med oss, så slipper du å lage en pakkeliste selv. Nå venter vi bare på å finne en dag hvor været er akseptabelt, så drar vi på tuuuur!

Pakkeliste

  • Smokk
  • Bleier, våtservietter, dopapir
  • Ull, varme klær, luer
  • Klesskift
  • Ekstra poser
  • Liggeunderlag, anbefaler Exped Synmat 7, les mer her.
  • Sovepose, aldri kald med Warmpeace Viking 900, les mer her.
  • Exped Chairkit
  • Mat; pølser, pannekaker, bacon, mm.
  • Enkel snacks; sjokolade, popcorn, frossen Skyr
  • Stormkjøkken og brenner
  • Litt vin til kvelden
  • Smokk!!
  • Kniv, sag
  • Fyrstikker/lighter, litt ved
  • Førstehjelpssett, om elgen kommer.
  • Flasker
  • Tarp. Vår heter DD Hammocks, god plass til en familie på 5.
  • Apen, Musen, Løven
  • SMOKK
Pakk alt som kan bli vått i poser. Vanlige bæreposer holder i massevis.
Koseklutene. For utenom smokk kanskje det aller viktigste =P
Bli spennende å prøve ut tarp utenfor stua!
Har du en varm boblejakke? Ta den med!
Haha! Men det er akkurat slik det kjennes å ta på seg boblejakken første gang for sesongen, etter å ha hentet den frem fra boden. Nå kan høst- og vinterværet bare komme.
 

I dag skal du nyte det!

Søsteren min har gitt ut 5 romaner.
Den første med tittelen: I dag er ein fin dag.
Hun har helt rett.
Dagen i dag er fin!

Veldig fin, faktisk! Og den skal straks bli bedre. For løpeskoene venter på meg ved utgangsdøra. Ved siden av ligger hodelykten, refleksvesten og lappen jeg skrev i dag morges; I dag skal du nyte det! Og det er nettopp det jeg skal. Helt uten plan. Om det blir langt eller fort, kort eller sakte vites ikke. Men jeg skal fly langs Frøylandsvatnet i kveld. Inn i skogen, gi på litt ekstra når lysten melder seg. Det blir sang for full hals. Smil. Jeg kommer til å le for meg selv. Og når ingen ser meg kjører jeg noen dansemoves og slår til med en spontan rap.

Dialog med endene. High fives med trærne. Leke Mission Impossible når jeg hopper fra stein til stein. Plukke opp en stein og kaste den mot et sporadisk mål – høre en horde av publikum juble over prestasjonen. Heia Lars, Heia Lars, Heia Lars!

Månen kommer til å skinne i kveld. Hva om en varulv hadde fulgt etter meg. Ville jeg sluppet unna? Hvordan? 

Undergangen på slutten av ruta ser ut som en målportal. I kveld som så mange ganger før. Jeg ser for meg at det er slutten på et OL-maraton. Vi er tre som kjemper om seieren. Det blir langspurt fra siste bakketopp. Fem hundre meter igjen… KOM IGJEN! Jeg har en god følelse. Det lukter OL-gull lang vei.

Jeg vet ikke med deg, men slik foregår mange av mine treningsturer. I hodet. Trening kan være lek! Og i kveld er det nettopp det jeg skal gjøre. Leke.
Det er ekstra deilig når livet ellers er i plan. Uten stress, press og dårlig samvittighet.
På onsdag venter intervaller, og søndags kveld kaller på langtur.

I dag er en fin dag!
Nyt den, du også 🙂

– Lars Z

 

Takk!

7302 kroner.
Barnehageutgifter.
Hver eneste måned.

Tre små apekatter.
Tre barnehageavdelinger.
Syv timer borte fra mamma og pappa.

Vi skulle legge oss tidlig i går. Snakke litt, så sove.
– Hvilken barnehageansatt har betydd mest for vår familie, om du måtte velge én?

Vi tok for oss hver og én av de ansatte som daglig er i kontakt med barna våre. Gamle historier og situasjoner dukket opp. Vi lo. Husker du den gangen med bleia? Når han hadde bitt? Turen til legevakten? Fellessamlingen etter ferien? Frokosten med pannekaker? Vi la oss tidlig i går, men vi sovnet farlig sent.

Litt over midnatt.
– Så fortell da, hvis du måtte velge én ansatt i barnehagen som har betydd mest for familien. Hvem?

– Det går ikke!

Jeg har alltid sagt at jeg gjerne kunne jobbet i barnehage. Men vet du hva? Jeg tror ikke jeg hadde gjort en like bra jobb som de ansatte vi og våre barn møter hver eneste dag! Apekattene gleder seg til å treffe de voksne på avdelingen sin om morgenen. Og de andre barna, vennene sine, selvsagt. Men tenk å bli tatt i mot med et smil, med interesse, med et åpent fang – hver dag. Tenk hvor heldige de er! Som hver eneste dag kommer til et trygt, stimulerende og utforskende miljø. Med voksne som oppriktig bryr seg. Interesserer seg i, undrer seg over og prøver å forstå. Som legger tilrette for samhold, inkludering og gleding. Som bruker lek som læring, kreativitet som læring, motorikk som læring. Som setter grenser med vennlighet, tolerer utagering og forstår forskjelligheter. Voksne som genuint er opptatt av å gi mine barn gode, forutsigbare og fine dager.

Kunnskaps- og bevissthetsnivået er så mye høyere i barnehagen enn det jeg drømte om da jeg sendte min første apekatt inn dørene. Min viktigst. At det finnes en overflod av kjærlighet som rettes mot og blir gitt til mine barn, fra dem. Jeg blir varm i hele kroppen, og skjønner ikke hvordan vi kan takke nok! Ros, smil, kort og hjemmelaget sjokolade to ganger i året oppleves ikke som nok.

7302 kroner.
Det er verdt langt mer.

I dag har jeg hengt opp lapper på hyllene til de ansatte. Det burde jeg gjort hver dag.

 

Sukkeravgift til besvær – ta ansvar!

Vi kan ikke forstå alt, vite alt, kunne alt.
Men det er lov å stille spørsmål, være kritisk og gi beskjed.

Statsbudsjettet ble lagt frem på mandag. Jeg har ikke gått hver setning i sømmene eller begriper omfanget av helheten. Men som fysioterapeut og foredragsholder på tema jeg er opptatt av helse og helsepolitikk. Fra mitt perspektiv er deler av statsbudsjettet en vits. I det minste feilslått politikk og lite konsekvensutredet!

Regjeringen vil kutte sukkeravgiften på sjokolade og godteri, men opprettholde den på sukkerfri brus. At det i det hele tatt ble innført sukkeravgift på sukkerfri brus mener jeg er en fadese. All forskning viser at sukkerfri brus er en stor bidragsyter til å fremme vektreduksjon, og påvirke forbrukerens helse i positiv forstand. Satt opp mot vanlig brus, selvsagt – ikke vann. Dersom det nå blir billigere med sjokolade og godteri, men fortsatt like dyrt med sukkerfri brus – hvordan vil det påvirke konsumet til befolkningen? Hvordan vil det påvirke helsen til befolkningen?

Sylvi Listhaug forteller i et intervju med Aftenposten at «Staten skal ikke legge seg borti om folk vil ta seg en sjokolade eller ikke». Mener du det, Sylvi? Om staten ikke skal være en påvirkende aktør for forebygging og helsefremmende tiltak, kan ikke da avgiften på snus, røyk og alkohol fjernes i samme slengen?

Jeg trives med frihet. Liker å ta egne valg. Men om foreliggende tall om fedme og overvekt leses, fremgår det tydelig at noe må gjøres.

Folkehelseinstituttet skriver selv at siden 1970-tallet har det vært en sterk økning i forekomsten av overvekt og fedme, og at dette trolig henger sammen med miljøet vi lever i. Kroppsmasseindeks over 30 kg/m2 er forbundet med økt risiko for blant annet hjertesykdom, diabetes, kreft og tidlig død. Tilrettelegging for sunt kosthold og fysisk aktivitet kan forebygge fedme i befolkningen.

Når dette ytres av et statlig organ synes jeg det er beklagelig at regjeringen ikke i større grad tar hensyn til uttalelsene og den forskningen som ligger bak. At statsbudsjettet ikke baserer seg på Folkehelseinstituttets kunnskap og glemmer alt som har med tilrettelegging for et sunt kosthold blir jeg irritert. Provosert.

Det burde vært motsatt! Bort med avgiften på Pepsi Max, beholdt eller økt avgiften på sjokolade og godteri. Eller om avgiften skulle fjernes, i det minste fjerne den over hele fjøla. Spesielt på de produktene som er mest helsefremmende satt opp mot sine sukrede brødre og søstre. Politiske avgjørelser burde basere seg på evidensbasert forskning og med innbyggernes helse i sentrum. Nevnte forskning finnes, og den er tydelig: Økt avgifter er ett av flere tiltak som hjelper.

Skulle det vise seg at penger er motivet; hva med å se avgjørelsen i et større perspektiv? Det stemmer at grensehandelen har økt etter at sukkeravgiften ble innført. Det stemmer at staten og sjokoladeprodusentene drar inn mindre penger. Men hva vil det koste samfunnet om innbyggerne blir større, sykere og dør tidligere?

Usunt kosthold og overvektsproblematikk er en av de største helseutfordringene verden, og Norge, står ovenfor. Høyere skatter og avgifter på mindre hensiktsmessige matvarer bidrar til lavere konsum. Med informasjon, bevisstgjøring og ansvarliggjøring kan ting endre seg til det bedre.

Og når vi først snakker om sukker og usunnheter. Det er ikke middelet, men dosen som er giftig! Og aspartam i mengdene vi får i oss er ikke farlig.

– Lars Z

 

Hoppende glad!

Ah… Endelig!

I dag er jeg rett og slett bare hoppende glad. Kontoret er ferdig innredet! Det har blitt så fint… Med god boltreplass, stor sittegruppe, et skikkelig arbeidsbord for to og mange planter. Kun litt kunst på veggene gjenstår. Mulig jeg må skylde på Caroline sine innredningsferdigheter og ikke mine egne. Men hva gjør vel det, så lenge det roper arbeidslyst og iver hver gang jeg setter beina innenfor døra 🙂

Hoppende glad er jeg også for at arbeidsavtalen til Caroline er signert. Nå er hun ikke bare 100% min i livet, men også på jobb! Kontrakten inneholder forøvrig ingen avsnitt om tafsing og seksuelle tilnærminger. Dog ble ønsket om gardiner på kontoret blankt avslått.

Etter en hektisk periode har vi endelig tid til å sette oss ned, sette tydelige mål og legge planer. Med fysisk og psykisk folkehelse i sentrum, er planen nå å alltid ligge i forkant. Alltid ha en tanke med alt vi gjør. Og at kvaliteten kan øke i alle ledd!

Så uendelig deilig å få hodet skikkelig over vann! Ta fatt på ideer og gjøre enda mer av alt jeg elsker 🙂

Så kan det vel hende at jeg har hatt behov for hjelp til litt mer struktur. Det fremstår plutselig ganske tydelig =P Kombinasjonen tidsoptimist, perfeksjonist og delvis selvkritisk er ikke alltid den beste. Men nå blir det jammen meg endringer! Publiseringsplaner, excelark og fargekoder. Ah… Det blir så gøy å ta skikkelig fatt på dette sammen! Spennende avtaler, spennende arrangementer, spennende foredrag, spennende konsepter og idéutvikling.

Rett og slett ha det drita gøy på jobb. Hver eneste dag!

Vi har noe i gjære som kommer til å være banebrytende! Ikke for oss, men for deg og folkehelsa. HAR SÅ LYST Å SI DET! Men det får vente til slutten av desember 🙂

Kort oppsummert, hoppende glad!

 

Raus – men ingen frukt!

For meg har raushet alltid handlet om å gi, uten å forlange eller forvente noe i retur. Jeg har tenkt at raushet er å hjelpe. Si ja. Løfte opp og frem.

Men raushet er mer.
Mye mer.

Kanskje har jeg vært så raus med andre at jeg helt har glemt å være raus med meg selv. Brukt brorparten av kapasiteten min på de mindre viktige rundt meg, og latt familien få restene. Ingen kan være alt alltid – på topp til enhver tid. Hvor gir du mest av deg selv, og hvem får restene?

Det fine med rausheten er at den ikke vil ha det perfekte! Rausheten godtar, lytter til og forstå det ikke-perfekte. Den rause velger ærlighet. Den rause våger å være seg selv. Den tillater deg å feile og den setter grenser med vennlighet. Plutselig blir et nei positivt ladet, fordi du selv trenger et ja.

Jeg så nylig en film på Facebook. Mer enn 100 millioner mennesker hadde sett den før meg. Det ble fortalt at negative mennesker har smittende effekt. At du må passe deg for å omgås alle som trekker deg ned – tankene dine kan bli infisert og negative. Vi er som frukt; legger du et råttent eple i en frisk fruktkurv vil snart all frukten råtne. Velg vennene og omgangskretsen med omhu»! 

Det er BULL SHIT! Mennesker er IKKE FRUKT! Jeg nekter å leve i et samfunn hvor vi kun skal omgås de positive. De beste.
Hva da med alle som står igjen?

Alle mennesker er født med en superkraft som skiller oss fra frukten. Jeg, du – alle: Vi har egenskaper som gjør at vi kan få råtne epler til å friskne til igjen. Kjenne seg gode igjen. Med et smil. En klem. Et spørsmål og forståelse.

Andre mennesker er ikke drittsekker – men de kan ha det drit!
Èn som bryr seg kan være nok.

Raushet er superkraften din. Bruk den!
Overfor deg selv og andre.

– Lars Z

I forbindelse med verdensdagen for psykisk helse skal jeg holde seks foredrag på onsdag og torsdag om å være raus. Til ungdom og voksne. Jeg gleder meg!
Ikke vær en frukt – løft andre opp!
 

100 damer, endorfiner og svettelukt!

100 fantastiske damer.
Trening, god mat og drikke.
Nye relasjoner, latter og store steg utenfor komfortsonen.

For en helg det har vært i Sirdal med FitCamp! Jeg har storkost meg fra start til slutt 🙂

Det er lenge siden jeg har ledet gruppetimer. Og jammen har jeg savnet det. Å se folk utfordre seg selv, pushe grenser – det er så gøy. Så fint! Men enda bedre; Å se mestringsfølelse, glede og stolthet. Gode klemmer, high fives og gruppebrøl. Det har vært så mye endorfiner og herlig svettelukt i helga at jeg kommer til å være høy i dagevis!

Et foredrag om trening og sunn egoisme. Spennende diskusjoner, mange historier og levde liv! Jeg elsker rause folk. Tenk bare, at 100 damer kan møtes en helg og løfte hverandre opp!

Før hjemreise rakk vi en topptur til Hilleknuten. Slitne lår fant nye krefter. Sola tittet frem. Og jammen ble det en plate Fruktnøtt på toppen!

Jeg gledet meg til å reise. Nå gleder jeg meg til å komme hjem.
Heldig, er jeg!

Om ett år er jeg klar igjen 🙂

Sjekk gjengen!
Bakkeintervaller får både smilet og formen i høygir.
Yoga med fantastiske Siri Tuseth.
Fruktnøtt i snødrevet på toppen – intet mindre enn magisk!
 

Hva husker du best?

I går holdt jeg et svært personlig foredrag.
Om å være god nok.
Flink nok.
Fin nok.

Jeg gråt.
Jeg lo.
Jeg var meg selv.

Min ærlighet. Mine ord.
Det betydde noe i går.

Èn klem skilte seg ut i etterkant. Fra en ung gutt.

– Hva husker du best?
– At jeg ikke kan være god i alt, men at jeg nå kan være meg selv!

Du er god som gull, C! Takk praten og for at jeg fikk signere gipsen din 🙂